Psychózy PDF Tisk Email
Napsal uživatel MUDr. Monika Weimerová

Psychózy jsou nejzávažnějšími duševními onemocněními. Jde o širokou skupinu nemocí, která je charakterizovaná hlavně tím, že duševní stav pacienta se zásadním způsoběm změní  a současně si pacient této změny není vědom, nebo je si jí sice vědom, ale považuje ji za zdravou přínosnou změnu. Říkáme, že pacient je k onemocnění nekritický. V akutním stadiu nemoci může být pacient dokonce nebezpečný sobě nebo někomu druhému. Nemoc vážně zasahuje téměř do všech oblastí života a život v průběhu trvání znehodnocuje.

Příčiny

Z biologické stránky jde o výraznou nerovnováhu neurotransmiterů – určitých látek v mozku, odpovědných za přenos nervových vzruchů, která způsobí to, že v psychologickém slova smyslu jakoby naše nevědomí / to co je nám dostupnější například ve snech/ nebylo dostatečně oddělené od vědomí a vnitřní prožitky se – se zdáním reality -  míchají do prožívané skutečnosti a tyto promíchané vnitřní i vnější prožitky nejsme schopni od sebe rozeznávat a jednáme podle nich. Zážitek tohoto stavu je podobný zážitku po nechtěném užití psychedelické drogy a patří k nejotřesnějším zážitkům, které člověka v životě mohou potkat.

Psychózu nedostane každý člověk, i když všichni se někdy obáváme, že se „zblázníme“. Na to aby se nám neurotransmitery „rozvrátily“ potřebujeme vrozenou dispozici, kterou má asi 1,5-2 procenta lidí v populaci a potom současně silný stres /nejčastěji silné životní okolnosti – zkoušky nástup do práce, silná zamilovanost, děti.../ aby psychóza v první atace propukla.

Pokud už jednou propukla, dá se předpokládat, že dispozici máme a musíme s tím v životě počítat.

Příčinou psychózy je teda vrozená dispozice a k ní přidaný velký životní stres nebo zátěž.

Léčení

Psychózu léčíme především léky. Existuje několik desítek druhů antipsychotik, která nám rozvrácené neurotransmitery v pohodě srovnají. Samozřejmě je musíme užívat přesně podle doporučení psychiatra.

Psychózy po odeznění akutní ataky – já tomu říkám po akutní větší zlomenině psychiky- je nutné dorehabilitovat a doléčit v dobrém psychoterapeutickém programu. Podobně jako u zlomenin kostí i u zlomenin psychiky je nutné vrátit duševnu jeho původní fungování a schopnosti.

Chystáme se založit spolek na podporu lidí s duševním onemocněním - zejména s psychózami. Cílem bude zkvalitnit život těmto lidem, mimo jiné zprovozněním pracoviště s chráněnými pracovními místy. zájemci mohou  volat 731081522 nebo psát na Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript